Det ambitiøse label No3 var på SPOT Festival for at vise sine bud på kommende internationale artister frem for branchen. Vi mødte stifter og kreativ direktør Morten Vilhelm til et interview om selskabets aktiviteter og forholdet til SPOT.

Af Christian Bjerggaard Jørgensen

unnamed (3)Det er gået stærkt for det danske label No3, der i 2014 lagde fra land med The Minds of 99 som første signering. Selskabet, der er lillesøster til det rendyrkede poplabel Disco:Wax, fokuserer på alternativ pop og har siden begyndelsen for to år siden været at finde på SPOT Festival, der i fjor dannede ramme om en label night for det københavnske selskab.  

”For os er SPOT Festival én stor showcase. Nu havde vi en No3-label night sidste år, og det var en super god positionering for os som et label, der på det tidspunkt var halvandet år gammelt. En hel aften, hvor vi kunne præsentere vores fem artister, var en fantastisk mulighed,” siger Morten Vilhelm.

Blandt de optrædende var Chinah, som dengang endnu ikke havde udgivet noget på No3. I år var de imidlertid rykket op på den store scene i SCC, og har i det forgange år signet med Epic Records om udgivelse i Benelux-landene.

”Vi gik først i gang med første single i juli sidste år, og med det samme kom der reaktioner fra Hype Machine, på blogs og vi fik sat showcase op i England. Der kom en hurtig buzz, som vi skal arbejde videre på nu. Vi har lagt et meget godt fundament, men ikke nok til, at vi har fundet et større selskab til dem,” fortæller Morten Vilhelm om det fremadstormende band.

International profil er afgørende
No3 er primært på SPOT Festival for at give selskabets artister en mulighed for at spille og bygge netværk. Derudover blev festivalen i år benyttet rent praktisk til en liveoptagelse af Kill J, som skal bruges i forhandlingerne med to amerikanske labels, der gerne ville have noget på bånd, fortæller Morten Vilhelm. Det er gennemgående for artisterne på No3, at de som udgangspunkt skal have internationalt potentiale, og i den optik er er det vigtigt at kunne møde udlandet til arrangementer som SPOT.

”Det er en god potte af det hele. Det er godt at positionere sig i forhold til den danske branche, det er godt for de udenlandske folk som er her, og min fornemmelse er også, at der kommer flere og flere branchefolk,” siger Morten Vilhelm og påpeger, at jo mere internationalt fokuseret festivalen bliver, jo bedre.

Det digitale vindue
Som leder af No3 peger Morten Vilhelm på et enormt brugerbestemt marked som en af de største udfordringer. Der sker et stort skifte fra radio til streaming, hvor brugerne har den direkte magt. I en sådan situation bliver det mere og mere vigtigt at have det rigtige nummer.

”Selv for et band som Chinah, som både er en stemning og kan bygge et univers, er det også vigtigt, at have de rigtige numre,” siger Morten Vilhelm og sammenligner med Disco:Wax, der er meget mere hit- og trackorienteret, og hvor hvert enkelt nummer skal fungere. I No3-universet er der mere plads til at bygge op med forskellige numre og senere hen potentielle hit, men også her er konkurrencen hård.

”Man skal i No3 også lære at vide, hvor kynisk det er derude. Folk vil have et hit. Der skal være noget, som gør, at de trykker play igen,” siger han.

Til gengæld har skandinaviske artister en fordel på Spotify, hvor Skandinavien og Benelux-landene er toneangivende, hvilket de ifølge Morten Vilhelm formentlig vil være de næste 24 måneder indtil andre markeder begynder at komme med.

”Det betyder, at hvis du lægger en stærk indsats og bliver et stort Spotify-navn i de territorier, så vil du påvirke listerne i hele verden og derfor få en tydelig opmærksomhed. Så jeg ser et ret fantastisk åbent vindue for etablering af artister på den måde.”